انواع مواد شیمیایی صنعتی

انواع مواد شیمیایی صنعتی

بهمن ۱۹, ۱۳۹۷
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (۲ votes, average: ۴.۵۰ out of ۵)
Loading...
دسته: article

انواع مواد شیمیایی صنعتی:

مواد شیمیایی انواع مختلفی دارد در این مطلب به توضیح و انواع مواد شیمیایی صنعتی می پردازیم:

مواد شیمیایی به هر نوع ترکیبی از مواد و عناصر ساده گفته می شود که با پیوندی خاص به صورت کووالانسی، یونی و یا نمک شکل گرفته اند.

 

تقسیم بندی مواد شیمیایی صنعتی:

 

  1.  مواد شیمیایی آلی
  2. مواد شیمیایی معدنی.

 

مواد شیمیایی آلی :

 

شیمی آلی زیر مجموعه ای از دانش شیمی است که در مورد ترکیبات کربن یا مواد آلی بحث می کند، عنصر اصلی که با ترکیبات آلی را تشکیل می دهند، هیدروژن است. در زمان های قدیم به موادی که ریشه گیاهی یا حیوانی داشتند، مواد آلی یا ارگانیک می گفتند اما امروزه مواد آلی را می توان از طریق روش های صنعتی و آزمایشگاهی و به کمک مواد معدنی نیز سنتز کرد.

در زبان فارسی معنای کلمه آلی منسوب به آلت و هر موجودی که دارای آلات (اعضا) مختلف باشد آماده است. همچنین ترکیبات آلیفاتیک نام شاخه ای از ترکیبات شیمی آلی است. موادی که از منابع آلی بدست می آیند، در یک ویژگی مشترک هستند و آن اشتراک در دارا بودن عنصر کربن است.

دو منبع بزرگ مواد آلی که از آنها مواد آلی با ترکیبات ساده تامین می شوند، نفت و زغال سنگ هستند، این دو ماده فسیلی در مفهوم قدیمی آلی بوده و حاصل تجزیه جانوران و گیاهان هستند. این ترکیبات ساده به عنوان مصالح ساختمانی ، در ساختن ترکیبات بزرگتر و پیچیده تر مصرف می گردند.

شیمی آلی، شیمی ترکیبات کربن با سایر عناصر به ویژه هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، هالوژن ها و غیر فلزات دیگر نظیر گوگرد و فسفر است. هم چنین فلزاتی مثل منیزیم، مس و پالادیم هم در برخی ترکیبات آلی حضور دارند. الکل ها، اترها، هیدروکربن ها، آلئیدها، کتون ها، کربوکسیلیک اسیدها، ترکیبات آلیفاتیک حلقوی، ترکیبات آروماتیک (مانند بنزن)، آمین ها، فنل ها، درشت مولکول ها و بسپارها(پلیمر) و نظیر آنها جزء مواد آلی بوده و مباحث شیمی آلی را به خود اختصاص می دهد.

امروزه از مواد آلی در رنگ سازی، کاغذ و جوهرسازی، مواد غذایی، پوشاک، پتروشیمی، مواد پلاستیکی و لاستیکی، داروسازی، پزشکی و ده ها صنعت دیگر بهره می برند. افزون بر بیست میلیون ترکیب شناخته شده کربن وجود دارد و هر ساله نیم میلیون مولکول جدید به خانواده مواد آلیاضافه می شوند. شیمی آلی شالوده زیست شناسی و پزشکی است. ساختمان موجودات زنده به غیر از آب، عمدتا از مواد آلی ساخته شده اند، مولکول های مورد بحث در زیست شناسی مولکولی همان مولکول های آلی هستند.

امروزه ما در عصر کربن زندگی می کنیم، هر روزه روزنامه ها و مجلات، ذهن ما را متوجه ترکیبات کربن نظیر کلسترول، چربی های اشباع نشده، هورمون ها، استروئیدها، حشره کش ها و فرومون ها می نماید. در دهه های گذشته به خاطر نفت، جنگ های متعددی راه افتاده است، همچنین دو فاجعه نازک شدن لایه اوزون که عمدتا به خاطر وجود کلروفلوئوروکربن ها می باشد و پدیده گازهای گلخانه ای که ناشی از حضور متان، کلروفلوئوروکربن ها و دی اکسید کربن است، زندگی انسان ها را به خطر انداخته است.

 

مواد شیمیایی معدنی :

 

اگر شیمی آلی به عنوان شیمی ترکیبات کربن، عمدتا آنهایی که شامل هیدروژن یا هالوژن ها به علاوه عناصر دیگر هستند، تعریف شود، شیمی معدنی را می توان به طور کلی به عنوان شیمی عناصر دیگر در نظر گرفت که شامل همه عناصر باقیمانده در جدول تناوبی و همین طور کربن، که نقش عمده ای در بیشتر ترکیبات معدنی دارد، می گردد.

شیمی آلی – فلزی، زمینه وسیعی که با سرعت زیاد رشد می کند، به علت اینکه ترکیبات شامل پیوند های مستقیم فلز – کربن را بررسی می کند دو شاخه را بهم مرتبط می سازد. همانطوری که می توان حدس زد، قلمرو شیمی معدنی با فراهم کردن زمینه های تحقیقی اساسا نا محدود، بسیار گسترده است.