روش های تولید اسید فرمیک

روش های تولید اسید فرمیک

اردیبهشت ۹, ۱۳۹۸
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (۴ votes, average: ۵.۰۰ out of ۵)
Loading...
دسته: article

روش های تولید اسید فرمیک:

 

در این مطلب قصد داریم روش های تولید اسید فرمیک را شرح دهیم.با مطالعه این مطلب در سایت شیمی کهکشان می توانید با روش های تولید اسید فرمیک آشنا شوید.

 

1. تولید اسید فرمیک از متانول و مونوکسید کربن :

 

شرکت های صاحب لیسانس HALCON/SD LEONARD، BASF، KEMIRA از واکنش متانول و مونوکسید کربن طی دو مرحله کربونیلاسیون متانول و تولید متیل فرمات ، هیدرولیز متیل فرمات و تولید اسید فرمیک تولید می شود و 65% کارخانجات تولید اسید فرمیک در جهان از این روش استفاده می نمایند.

 

2. تولید جوهر مورچه از نرمال بوتان یا نفتا به وسیله اکسیداسیون :

 

شرکت های صاحب لیسانس Celanese، BP و Daicel اسید فرمیک را به عنوان مجصول جانبی در تولید اسید استیک به وسیله اکسیداسیون نرمال بوتان ، تولید می نمایند این روش در شرایطی که بسته به میزان تقاضای بازار تولید اسید استیک|فرمیک-اسید] و اسید فرمیک مورد نظر باشد و نیاز اسید استیک بیش از اسید فرمیک باشد بکار برده می شود که حدود 15% از کارخانجات تولید اسید فرمیک از این روش استفاده می نمایند.

 

3. تولید اسید فرمیک با استفاده از هیدرولیز اسیدی نمک فرمات :

 

شرکت صاحب لیسانس perstorp در امریکا از هیدرولیز اسیدی فرمات سدیم اسید فرمیک تولید می نماید. در این روش ابتدا از احتراق ناقص کک، مونوکسید کربن و دی اکسید کربن تولید می نمایند و پس از جدا نمودن مونوکسید کربن از مخلوط و واکنش آن با سود ، فرمات سدیم تولید می شود.

در نتیجه هیدرولیز اسیدی فرمات سدیم با اسید سولفوریک ، فرمیک و سولفات سدیم تولید می شود که با استفاده از فرآیند تقطیر جداسازی اسید فرمیک انجام می شود. تولید مقدار زیاد سولفات سدیم از معایب این روش می باشد. این روش قدیمی ترین فرآیند تولید اسید فرمیک می باشد و حدود 15% کارخانجات تولیدی جهان از این روش استفاده می نمایند.

 

 

روش های تولید اسید فرمیک

روش های تولید اسید فرمیک

 

 

واکنش های شیمیایی فرآیند :

 

قدم اول :

کربونیلاسیون متانول و تولید متیل فرمات

CH3OH + CO  HCOOCH3

 

قدم دوم :

هیدرولیز متیل فرمات و تولید اسید فرمیک

HCOOCH3 + H2O  HCOOH + CH3OH

 

متانول مورد نیاز این فرآیند در حال حاضر در کشور، تحت لیسانس لورگی و تاپسو تولید می شود که ماده اولیه آن گاز طبیعی می باشد. متانول مورد نیاز این فرآیند را می توان از شرکت پتروشیمی خارک، پتروشیمی شیراز و شرکت پتروشیمی فناوران تامین نمود.

 

مرحله اول : کربونیلاسیون متانول :

 

در این مرحله ابتدا به منظور خالص سازی خوراک ، گاز CO از روی بستر جاذب V-101 و V-102 عبور می کند و رطوبت موجود در آن به طور کامل جذب می شود سپس توسط کمپرسور K-101 به فشار 65 اتمسفر افزایش می یابد و به راکتور همزن دار کربونیلاسیون R-101 انتقال داده می شود.

 

خوراک متانول پس از مخلوط شدن با کاتالیست سدیم همراه با جریان متانول برگشتی مخلوط شده و به راکتور ارسال می شود. این جریان برگشتی توسط مبدل E-103 خنک می شود. جریان خروجی از راکتور حاوی ترکیباتی همچون متیل فرمات ، متانول و مونوکسید کربن می باشد که جهت جداسازی محصول متیل فرمات به ستون تقطیر C-101 ارسال می شوند.

 

لازم به ذکر است جریان برگشتی از بخش هیدرولیز متیل فرمات نیز به برج مذکور ارسال می شود. فشار عملیاتی برج اتمسفریک است و از قسمت بالای برج ترکیبات سبک متیل فرمات و مونوکسیکربن خارج می شود و پس از خنک شدن طی دو مرحله توسط مبدل و کندانسور جزئی E104 و E105 گاز غیر قابل کندانس مونوکسید کربن به اتمسفر ارسال شده و قسمتی از مایع متیل فرمات به صورت جریان رفلاکس با نسبت مشخص به برج برگردانده می شود و باقیمانده آن به مرحله بعد انتقال می یابد. متانول مایع همراه با کاتالیست از قسمت پایین برج خارج می شود و به راکتور کربونیلاسیون برگردانده می شود.

 

مرحله دوم : هیدرولیز متیل فرمات :

 

متیل فرمات خروجی از بالای برج پس از گرم شدن در مبدل E-201 به همراه جریان آب برگشتی از فرآیند وارد راکتور هیدرولیز R-202 خواهد شد. جریان مایع خروجی از راکتور عمدتا شامل اسید فرمیک ، متیل فرمات و آب می باشد که جهت خالص سازی محصول به برج تقطیر C-201 ارسال می شود.

 

فشار عملیاتی برج اتمسفریک است ترکیبات سبک همچون متیل فرمات و متانول مرطوب از بالای برج خارج می شود و پس از عبور از کندانسور E-203 قسمتی از آن به صورت جریان رفلاکس به ستون برگردانده می شود و باقیمانده آن به ستون خشک کن C-202 ارسال می شود.

 

در ستون خشک کن مخلوط متانول و متیل فرمات از بالای ستون خارج شده و پس از کندانس شدن توسط مبدل E-204 جهت جداسازی به ستون تقطیر C-101 ارسال می شود. مایع خروجی از پایین ستون محلول آزئوتروپ 77% formic acid و آب می باشد که جهت تغلیظ به ستون C-301 ارسال می شود.

 

در این ستون تحت فشار عملیاتی 2/6 اتمسفر محلول 85% اسید فرمیک از پایین برج خارج می شود و آب خروجی از بالای برج به راکتور هیدرولیز R-201 ارسال می شود.