موارد مصرف و کاربرد نشادر در پزشکی

موارد مصرف و کاربرد نشادر در پزشکی

بهمن ۱, ۱۳۹۸
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (۱۷ votes, average: ۵.۰۰ out of ۵)
Loading...
دسته: article

موارد مصرف و کاربرد نشادر در پزشکی:

نشادر چیست؟

نشادر که نام علمی آن آمونیوم کلرید می باشد دارای فرمول شیمیایی NH۴Cl بوده و می تواند به دو شکل کریستال بدون رنگ جاذب رطوبت و یا پودر سفید  موجود باشد.
وجود یون های آمونیوم  و کلر در این ماده سبب شده است که به شکل وسیع در صنعت کشاورزی و سایر صنایع مورد استفاده قرار بگیرد.

نشادر در پزشکی چه کاربردهایی دارد؟

مصرف و کاربرد نشادر در پزشکی:

بیشترین اثر کلرید امونیوم بر روی انسان و حیوانات خاصیت اسیدی کردن ادرار و افزایش مقدار آن می باشد.
از این خاصیت جهت درمان سنگ های کلیه استفاده می شود. امونیوم کلراید قابلیت حل کردن بعضی از سنگ ها را داراست و این توانایی را دارد که به دفع کردن سموم کمک شایانی کند.
نشادر دارویی به عنوان ماده خلط آور در شربت های سرفه مورد استفاده قرار می گیرد.
آمونیوم کلرید با تحریک کردن غشای مخاطی سبب ترشح مقدار اضافی مایعات مجاری تنفسی شده که سرفه کردن را آسان تر می کند.

کاربرد نشادر در درمان پیسی پوست:

آمونیوم کلراید یک ماده معدنی به شمار می رود که دارای خواص بسیاری است. از جمله با اهمیت ترین خواص این ماده به صورت ضماد بر روی پوست، اثرهای درمانی آن جهت برص یا ویتیلیگو می باشد. کلرید آمونیوم را با عسل می توان مخلوط کرد و برای رفع لکه های پیسی استفاده کرد.
بایستی کلرید آمونیوم را به خوبی آسیاب کرده و بعد مخلوط کنید.
آمونیوم کلرید یا نشادر مصارف دیگری دارد. از جمله نشادر خوراکی که به عنوان طعـم دهنـده و یا مخمـر در پخـت نان و… مورد استفاده قرار می گیرد.
نشادر در عطاری ها نیز در بسته بندی های کوچک و در حجم کم به فروش می رسد.
آمونیوم کلرید یک ترکیب شیمیایی با فرمول NH4Cl و نمک بلوری و سفید می باشد که بسیار محلول در آب می باشد. ظاهر این ماده به شکل نمکی به رنگ سفید و بدون بوی می باشد.

کلرید آمونیوم در 2 نوع موجود می باشد:

1. نشادر معدنی که در بعضی آب ها وجود دارد و اگر آن آب را با کف دو دست به هم مالش دهند کف می کند.
2. نشادر مصنوعی که در کارخانه تولید نشادر می شود. طبیعت آن گرم و خشک می باشد.
از جمله با اهمیت ترین خاصیت های این ماده به شکل ضماد بر روی پوست، اثرات درمانی آن جهت برص یا ویتیلیگو می باشد. نشادر را با عسل می توان مخلوط نمود و برای رفع لکه های پیسی مورد استفاده قرار داد.

درمان برص با استفاده از آمونیوم کلرید (نشادر):

نشادر ایرانی را با کمى روغن گل یا زرده‏ تخم مرغ‏ خام ترکیب کنید و بمالید.
سیر یا موسیر را در کلرید آمونیوم کوبیده و روى آن مالش دهید و این کار را هر شب تکرار کنید.
روغن زرده‏ تخم مرغ را بگیرید و آمونیوم کلراید، کف دریا و زاج سبز کوبیده را در درون آن حل کنید و شب‏ ها بمالید و انیسون، بادیان و تخم کرفس را جوشانده، آبش را با سکنجبین ترکیب کنید و صبح ها بخورید.

خواص و طرز مصرف :

دود کردن و سوزاندن نشادر:

دور کردن حشره ها از محل زندگی.

ماساژ و مالش دادن موضعی:

ضد جوش با روغن کنجد.
ضد خارش پوست.

سایر خاصیت های نشادر:

آمونیوم کلرید به عنوان یک داروی ادرار آور جهت استفاده افراد مبتلا به بیماری ورم بدن یا بیماری لننس مورد استفاده قرار می گیرد. دوز 9 گرم در هر روز پیشنهاد می شود. در عین حال، به عنوان یک اسیدی کننده نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل اینکه این نمک سبب بالا بردن غلظت اسیدیته یون های هیدروژن آزاد می شود. کلرید آمونیوم به مدت پنج تا شش ساعت بعد از مصرف به جذب دارو در دستگاه گوارش کمک می کند.

نکته قابل توجه:

مصرف کلرید آمونیوم بایستی تحت نظارت پزشک باشد به دلیل اینکه امکان دارد برای افراد سیگاری و یا افرادی که در آنها بیماری کبد تشخیص داده اند، مضر باشد و به بدن آنها آسیب وارد کند.

عوارض مصرف بیش از اندازه آمونیوم کلرید:

مصرف بیش از اندازه این ماده پرکاربرد امکان دارد عوارض جانبی مثل: سردرد، استفراغ، اسهال، بی اشتهایی، افسردگی و سایر بیماری ها را دربر داشته باشد.

عوارض آمونیوم کلرید:

رعایت نکات ایمنی در موقع کار با آمونیوم کلرید (نشادر) بسیار دارای اهمیت می باشد. تماس این ماده با چشم و پوست سبب سوزش شدید شده و در صورت تماس باید به سرعت با مقدار زیادی آب شسته و به پزشک مراجعه شود.
خوردن نشادر سبب سوزش مخاط شده و بایستی سریعا بعد از ورود به دهان مقدار زیادی آب نوشیده و فرد وادار به استفراغ شود. همچنین در صورت تنفس آمونیوم کلرید، بایستی در هوای آزاد شروع به تنفس عمیق کرد.
جهت پیشگیری از وقوع این نوع مشکلات، استفاده از لباس محافظ، ماسک و دستکش الزامی می باشد.

فروش نشادر ایرانی گرید دارویی با خلوص 99.9 درصد:

 

شیمی کهکشان در زمینه واردات و تامین انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی به صورت جزئی و عمده فعالیت دارد. تولید نشادر با کیفیت را از تولید کننده ایرانی بخواهید.

فروش نشادر یا همان آمونیوم کلرید به مقدار دلخواه و با کیفیت تضمین شده در این مجموعه صورت می پذیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.