آنچه باید در مورد هیدروکلریک اسید بدانیم؟

آنچه باید در مورد هیدروکلریک اسید بدانیم؟

فروردین ۸, ۱۳۹۸
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (۵ votes, average: ۴.۰۰ out of ۵)
Loading...
دسته: article

آنچه باید در مورد هیدروکلریک اسید بدانیم؟

 

هیدروکلریک اسید (Hydrochloric acid) با فرمول شیمیایی HCL و با نام های اسید کلریدریک، هیدروژن کلراید، اسید کلروهیدریک،جوهر نمک، و هیدروژن کلراید محلول شناخته می شود.

هیدروکلریک اسید دارای خلوص 30 تا 33 و 37 درصد می باشد بدین صورت که اسید کلریدریک 30 تا 33 درصد هیدروکلریک اسید صنعتی و اسید کلریدریک 37 درصد، هیدروکلریک اسید آزمایشگاهی می باشد.

هیدروکلریک اسید مایعی فرار بی رنگ یا زرد کمرنگ و دارای بوی تند می باشد.

هیدروکلریک اسید یا اسید کلریدریک از سال هشتصد میلادی شناخته شده است، گلوبر آن را از طریق حرارت دادن مخلوط نمک معمولی و اسید سولفوریک غلیظ به دست آورد. گاز اسید کلریدریک بی رنگ و دارای بوی تند و با طعم اسیدی است و از هوا سنگین تر است.

این ماده به سادگی تبدیل به مایع می شود. و با فلزات و هیدروکسید آنها ترکیب می شود. هیدروکلریک اسید با حل شدن هیدروژن کلراید در آب تهیه می شود. هیدروژن کلرید را می توان با روش های گوناگون تولید کرد و این یعنی راه های زیادی برای ساخت هیدروکلریک اسید موجود است. تولید در مقیاس زیاد اسید کلریدریک ( جوهر نمک) تقریبا همیشه با تولید در مقیاس صنعتی دیگر مواد شیمیایی انجام می پذیرد.

 

اسید کلریدریک از روش های زیر تولید می شود :

 

1. اسید کلریدریک یک اسید مونوپروتیک است. بدین معنی که تنها یکبار در واکنش می تواند یک یون +H را از دست بدهد. در اسید کلریدریک مایع +H با مولکول آب به صورت هیدرونیوم (+H3O) به اشتراک گذاشته می شود.

HCl + H2O → H3O+ + Cl−

یون دیگر نیز به صورت –Cl در می آید که یون کلراید نام دارد. از این رو اسید کلریدریک جهت تولید نمک های کلراید از جمله کلسیم کلراید، پتاسیم کلراید، روی کلراید و غیره مورد استفاده فراوانی قرار می گیرد.

اسیدهای مونوپروتیک دارای یک ثابت تفکیک اسیدی با نام Ka که این مقدار نشان دهنده میزان تفکیک پذیری در آب می باشد. برای اسید سنگینی همچون اسید کلریدریک مقدار Ka بسیار بزرگ می باشد و تا کنون فعالیت های بسیاری نیز جهت تعیید مقدار این ضریب ثابت صورت گرفته است.

وقتی نمک کلراید همچون NaCl به اسید کلریدریک مایع اضافه می شود در عمل هیچ تاثیری بر روی PH آن نمی گذارد و این نشان می دهد که –Cl یک باز مزدوج ضعیف است و HCL به طور کامل در آب تفکیک می شود.

 

کاربرد هیدروکلریک اسید در صنعت:

 

هیدروکلریک اسید در ساخت و تولید انواع مواد شیمیایی و پروسه های غذایی، شست و شو و اسید شویی فلزات، خنثی سازی ترکیبات آلکالین یا ضایعات فلزات، احیا آور و قطعه شویی فولاد، تولید ترکیبات غیر آلی، پرداخت چرم، تمیزکننده های خانگی، صنعت ساختمان ، پاک کننده ها و از بین برنده جرم سرامیک، اسیدی کردن چاه های نفتی، برداشتن رسوب بویلرها و تمیز کاری فلزات، کنترل ph و خنثی سازی اتیلن دی کلراید کاربرد دارد.

 

اسید کلریدریک یا هیدروکلریک اسید تا غلظت 37 درصد تولید می شود. غلظت های بالاتر از نظر شیمیایی قابل تولید است اما نرخ تبخیر از آن به بعد به قدری بالاست که نگهداری و استفاده از آن نیازمند ملاحظات بسیاری است مثل دما و فشار پایین. پس میزان عمده صنعتی آن 30 درصد تا 33 درصد می باشد.

 

 

اطلاعات ایمنی در مورد هیدروکلریک اسید:

 

HCL در دمای اتاق در فاز مایع است و زمانی که دارای میزان غلظت بالایی باشد، بسیار خورنده است و می تواند منجر به آسیب هایی مانند سوختگی های شیمیایی بشود. در زمان کار با آن باید حتما از دستکش و عینک ایمنی استفاده کرد. چرا که اگر HCl با چشم تماس پیدا کند ممکن است باعث آسیب هایی به چشم و یا حتی کوری انسان بشود.

در صورت بلعیده شدن نیز اسید HCl غلیظ می تواند منجر به آسیب های شدیدی به دهان, گلو , مری و معده انسان بزند. از این جهت توصیه می شود همواره پیش از شروع به کار حتما msds هیدروکلریک اسید مطالعه گردد.

 

آنچه باید در مورد هیدروکلریک اسید بدانیم؟

آنچه باید در مورد هیدروکلریک اسید بدانیم؟

بازار جهانی هیدروکلریک اسید:

 

هیدروکلریک اسیدهای تجاری در محلول هایی با غلظت 10 تا 38% تولید می شوند. تولید این ترکیب با غلظت هایی بیش از 40% نیز به لحاظ شیمیایی امکان پذیر است اما میزان تبخیر در این ترکیب درصد ها آنقدر زیاد است که حمل و نگهداری آن نیاز به تجهیزات و عملیات هایی اضافی دارد که هزینه بر خواهد بود.

مانند سردسازی و فشرده سازی. گرید صنعتی این ترکیب دارای غلظتی در حدود 30 تا 35% است. این مقدار برای غلظت, مقدار بهینه ای است که با در نظر گرفتن هم بازده فرایند و هم میزان هدر رفت ناشی از تبخیر بدست آمده است.

در ایالات متحده محلول 20 تا 32% از این ترکیب با نام muriatic acid شناخته می شود. بزرگترین تولید کننده ی این ترکیب در سراسر جهان در حال حاضر کمپانی Dow Chemical است که با میزان تولید سالانه چیزی در حدود 2 میلیون تن در سال عنوان بزرگترین تولید کننده ی HCl را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر میزان ظرفیت جهانی تولید این اسید چیزی در حدود 20 میلیون تن در سال است.

 

قیمت هیدروکلریک اسید:

مشتریان عزیز جهت اطلاع از قیمت این محصول و همچنین سایر محصولات شیمیایی با بخش فروش شیمی کهکشان تماس بگیرند و با مشاوران ما در ارتباط باشند.

 

خرید هیدروکلریک اسید:

شیمی کهکشان هیدروکلریک اسید را بصورت جزئی و عمده در اختیار مشتریان قرار می دهد و به عنوان یکی از تامین کنندگان محصولات شیمیایی در کشور عزیزمان ایران طیف گسترده ای از مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی از برندهای معتبر در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به قسمت محصولات در سایت شیمی کهکشان مراجعه کنید و یا با همکاران ما در ارتباط باشید.

 

فروش هیدروکلریک اسید:

اگر قصد خرید این محصول را دارید می توانید سفارش خود را به صورت آنلاین در سایت شیمی کهکشان ثبت کنید و یا با واحد فروش تماس بگیرید.