نشادر گرید صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

خرداد ۱۶, ۱۴۰۲
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (۲ votes, average: ۵.۰۰ out of ۵)
Loading...
دسته: article

نشادر گرید صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

نشادر با نام علمی آمونیوم کلراید ((Ammonium chloride،با فرمول شیمیایی (NH4Cl) که سال آمونیاک نیز نامیده می شود، نمک آمونیاک و کلرید هیدروژن است که یک ترکیب غیر آلی محسوب می گردد. آمونیوم کلراید یک ماده کریستالی بی رنگ است که در آب بسیار محلول است و به راحتی ، محلول کمی اسیدی تشکیل می دهد.

 

آمونیوم کلراید پودر سفید رنگ بوده ، طعم آن خنک، شور و گاهی اوقات تند نیز می باشد. کاربرد غالب آمونیوم کلراید به عنوان منبع نیتروژن در کودهایی (که مربوط به 90 درصد تولید کلرید آمونیوم در جهان است) مانند کلروآمونیم فسفات است. محصولات اصلی که از این طریق بارور می شوند برنج و گندم در آسیا هستند.

 

فرمول مولکولی : NH4Cl

شکل ظاهری : نمک سفید بلوری

نقطه ذوب : 338 درجه سانتی گراد

حلالیت در آب : قابلیت حل بالا در آب

کشور تولید کننده : ایران

 

کاربرد های استفاده آمونیوم کلرید :

  • آمونیوم کلراید در فلز کاری
  • آمونیوم کلراید در پزشکی
  • آمونیوم کلراید در غذایی
  • آمونیوم کلراید در آزمایشگاه
  • آمونیوم کلراید در شناور سازی
  • آمونیوم کلراید در باتری ها

 

کاربرد نشادر در فلز کاری:

نشادر ایرانی خلوص 99.5 به عنوان یک شار در آماده سازی فلزات برای پوشش قلع، گالوانیزه یا لحیم کاری استفاده می شود. این ماده با تمیز کردن سطح قطعات کار از طریق واکنش با اکسیدهای فلزی در سطح برای تشکیل یک کلرید فلزی فرار، به عنوان یک شار عمل می کند. برای این منظور، آن را به صورت بلوک در فروشگاه‌های سخت‌افزار برای استفاده در تمیز کردن نوک هویه لحیم کاری فروخته می‌شود، و همچنین می‌توان آن را به صورت فلاکس در لحیم کاری قرار داد.

 

کاربرد نشادر در صنعت پزشکی:

کلرید آمونیوم به عنوان خلط آور در درمان سرفه استفاده می شود. اثر خلط آور آن ناشی از اثر تحریکی بر روی مخاط برونش است که باعث تولید مایع اضافی دستگاه تنفسی می شود که احتمالاً سرفه راحت تر است. نمک های آمونیوم تحریک کننده مخاط معده هستند و ممکن است باعث تهوع و استفراغ شوند.

کلرید آمونیوم به عنوان یک عامل اسیدی کننده سیستمیک در درمان آلکالوز متابولیک شدید، در آزمایش بارگذاری اسید خوراکی برای تشخیص اسیدوز توبولار کلیوی دیستال، برای حفظ ادرار در pH اسیدی در درمان برخی از اختلالات دستگاه ادراری استفاده می شود.

 

کاربرد نشادر در صنعت غذایی:

نشادر ایرانی، تحت نام سال آمونیوم به عنوان افزودنی غذا استفاده می‌شود که به عنوان یک ماده مغذی مخمر در تهیه نان، به عنوان اسیدی‌کننده عمل می‌کند.همچنین این ماده ، مکمل غذایی برای گاو و یک عنصر در محیط های غذایی برای مخمرها و بسیاری از میکروارگانیسم ها است.

 

کاربرد نشادر در آزمایشگاه:

کلرید آمونیوم در طول تاریخ برای تولید دماهای پایین در حمام های خنک کننده استفاده شده است.

در دیرینه‌شناسی، بخار کلرید آمونیوم روی فسیل‌ها رسوب می‌کند، جایی که این ماده یک لایه سفید درخشان، به راحتی جدا شده و نسبتاً بی‌ضرر از کریستال‌های ریز تشکیل می‌دهد که هر رنگی را که فسیل ممکن است داشته باشد، می‌پوشاند و اگر با زاویه نور روشن شود، کنتراست را بسیار افزایش می‌دهد.همین تکنیک در باستان شناسی برای حذف انعکاس روی شیشه و نمونه های مشابه برای عکاسی به کار می رود. در سنتز آلی، محلول NH4Cl اشباع به طور معمول برای خاموش کردن مخلوط های واکنش استفاده می شود.

 

کاربرد نشادر در شناور سازی:

ماهی مرکب غول پیکر و برخی دیگر از گونه های ماهی مرکب بزرگ، شناوری خنثی را در آب دریا از طریق محلول آمونیوم کلراید که در سراسر بدن آنها یافت می شود و چگالی کمتری نسبت به آب دریا دارد، حفظ می کنند.گفتنی است این عمل با روش شناورسازی که توسط اکثر ماهی ها استفاده می شود، که شامل مثانه شنا پر از گاز است، متفاوت است.

 

کاربرد نشادر در انواع باتری ها:

در اواخر قرن بیستم، کلرید آمونیوم در محلول های آبی به عنوان الکترولیت استفاده شد که کاربرد تجاری آن به عنوان “باتری محلی” در تاسیسات تلفن مشترکین مورد استفاده قرار می گرفت. این سلول‌ها بعداً به باتری‌های روی کربن تبدیل شدند که هنوز از کلرید آمونیوم به عنوان الکترولیت استفاده می‌کنند.

 

هشدارهای حفاظتی در استفاده از آمونیوم کلراید:

 

 

هشدار های حفاظتی

 کمک های اولیه

    پیشگیری

تماس با چشم:

سوزش شدیـــــــــد

چشم ها را باز نگه داشته وبا مقدار زیادی آب بشویید

 به چشم پزشک مراجعه کنید

 

حفاظت چشم لازم است

تماس با پوست:

سوزش خفیــــــــف

با مقدار زیادی اب بشویید.

لباس های آغشته به ماده را از تن خارج کنید.

 لباس محافظ مناسب باید      برای محل کار در نظر  گرفته شود
بلعیدن و خوردن:

سوزش مخـــــــاط

مقدار زیادی آب بنوشید.

خود را وادار به استفراغ کنید.

 به پزشک مراجعه کنید

 

درهنگام پخش شدن گرد و غبار ماده در هوا لازم است

 

عوارض جانبی آمونیوم کلراید (نشادر):

تحریک کننده مخاط معده، ناراحتی معده، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و تشنگی، پس از مصرف خوراکی گزارش شده است.

همچنین مقادیر بسیار زیاد این دارو ممکن است سبب بروز اسیدوز و کمی پتاسیم خون شود.

نشادر ایرانی گرید صنعتی همچنین می تواند باعث مسدود کردن آلفا / بتا ، آمفتامین ها،کلرپروپامید،مکامیلامین و سالیسیلات ها شود.

از این رو، در مصارف دارویی باید پس از غذا مصرف شود تا احتمال بروز عوارض گوارشی به حداقل برسد.